Wie deze blog al langer volgt ( via mail, feed of Twitter), weet dat we afgelopen mei tijdens een US-roadtrip heel wat Priority Club punten hebben verzameld.

Het plan was er een citytrip mee te ondernemen. Na enkele weken wat mogelijke vliegtuigtickets te hebben onderzocht, heb ik gebruik gemaakt van een promotie bij Ryanair. Voor 4,3 euro/persoon hadden we tickets richting de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Natuurlijk komen er nog wat creditcardkosten bij en daarnaast kozen we voor reserved seats (Supertip voor wie nog eens Ryanair gebruikt!) wat een totaal van 70Euro maakte voor 2 personen heen/terug.

Eind november zijn we dan opgestegen richting Boedapest (met terugkomst op vrijdagavond, waarna ik zaterdagmorgen terug vertrok voor mijn Zuid-Tirol snowtrip).

ryanair2

ryanair
Seatguru heeft nog een oudere map van de Ryanair vliegtuigen op zijn site, maar rij 16 is dus de luxe-rij met super veel beenruimte. Na de terugkeer, waren we meer dan tevreden van die extra 40€ voor de reserved seats, daar de boardinggate voor Ryanair momenteel wat afgelegen tenten op de tarmac zijn (lang leve de aparte/lege priority boarding aanschuifrij) en we nadien meer dan 4uur in het vliegtuig zaten, door een afleiding naar Liège airport wegens technische problemen in Charleroi.
rynair boarding Budapest tents

Intercontinental Budapest

Doordat 1 van mijn vele klanten met een HR-servicecenter in Boedapest werkt, had ik deze stad reeds 2 jaar geleden vluchtig bezocht tijdens een businesstrip. Ik logeerde toen in de Marriott en wist dat het rivierzicht, over de Donau,daar onbetaalbaar is.

Daarom hebben we onze Priority Club punten gebruikt voor 3 nachten Intercontinental Budapest (gelegen naast de Marriott). In combinatie met onze nog lopende Ambassador status een super keuze: 2-level upgrade naar Executive river-view, gratis dagelijks krantje, early & late check-in/-out, fruitmand, dagelijks 4 flesjes water en chocolade, ….
Intercontinental budapest
3 nachten Intercontinelal Budapest = 90.000 PC-punten (normaal kost de kamer 150€/nacht in deze periode).
intercontinentalbudapest

Dat een Intercontinental hotel stevig durft doorvragen ondervonden we natuurlijk ook nog:

• We kregen een promo aangeboden voor de club-lounge aan 35€/persoon/dag (toegang tot Club-level met ontbijt, drank, hapjes, wifi,…).
  • Wireless-toegang is er niet gratis, zoals we reeds ondervonden in de IC Toronto, (daarentegen in elke Ibis, Etap, F1, Holiday Inn… is dit wel gratis?!?) en voor high-speed wifi betaal je tot 25€/dag… In 2012?!?

Geen wonder dus, dat we dagelijks ergens in de buurt van het hotel gingen ontbijten voor omgerekend 3-4€/persoon en steeds met gratis wifi erbij.

Riverview vanuit de hotelkamer.
Intercontinental budapest riverview

Luchthaven-vervoer

Boedapest is gekend voor zijn taxi-afzetters,dus koop een taxiticket in de luchthaven, neem eengedeelde taxi-bus of neem het openbaar vervoer (bus E200 buiten rechts te vinden tot op eindpunt en daarna metroM3 naar centrum). Reken voor het openbaar vervoer op een goed uur, voor een taxi op 20min (voor de terugrit per hoteltaxi betaalden we 6000 Forint = 21€).

Boedapest-vervoer

Het openbaar vervoer is ouderwets en echt een rijdend tram/metro-museum, maar verbazend efficiënt en snel.

Sinds een jaar heeft de rechtse regering nu een leger aan extra controleurs aangeworven. Op die paar dagen zijn we meer gecontroleerd, dan ooit in België op het openbaar vervoer. Blijkbaar zijn deze controleurs goedkoper dan overal ticketpoortjes plaatsen. Onveilig hebben we ons wel nooit gevoeld door dat leger aan controleurs in de metro en op de tram.

Wij hebben online vooraf een Budapest card besteld voor 3 dagen= 7200 Forint (25€). Deze Budapest card lag klaar op de luchthaven en daarmee hebben we continu gebruik kunnen maken van de vele (stokoude retro) trams en de oudste metro van Europa.

Must-see Boedapest

Boedapest is een echte retro-stad met overal art-nouveau elementen in de architectuur. Dit land is de afgelopen jaren stil gevallen, waardoor je weinig echt nieuwbouw zal aantreffen, maar juist even terug tegen de tijd kan ingaan.

• Donau boulevard
  • Burcht in stadsdeel Boeda met bezoek aan het geheime Hospital in the rock.
  • De grote stadsmarkthal, ga zeker in de kelderverdieping zien naar hoe vers de vis er is…
  • Parisian Arcade met dank aan de tip van Walter Siksma (zie zijn Boedapest set) een prachtig verlaten art-nouveau galerij uit 1909, die door de lichtinval schitterende foto’s oplevert. Staat in geen enkele reisgids en is ook nergens aangegeven. Te vinden aan met metrostation Ferenciek Tere bij de straat Párisi udvar en te betreden langs een poortje in afsluiting.
  • De grote Sint-Stefanusbasiliek. Hier hadden we het geluk om ’s avonds een concert te kunnen bijwonen met orgel, trompet, viool, sopraan-zang en tenor-zang.
  • Het prachtige parlement aan de oevers van de Donau. Dagelijks kan je hier vanaf 8u. proberen tickets te bemachtigen voor een rondleiding, maar doordat er parlementszittingen bezig waren, hadden wij er geen kans toe.

Link-tips

Enkele linktips ter voorbereiding van een Boedapest citytrip:

• Ik start zelf altijd met wikipedia voor een bezoek van een stad te plannen.
  • Op de travelblog van 70percent Stephanie kan je voor vele steden de betere design/lifestyle/stylish adressen vinden en ze heeft dan ook verschillende leuke adressen in Boedapest online staan.
  • Uitgebreide Android app van Boedapest.

Reisgidsen voor citytrips naar Boedapest

Als je nog een goede reisgids voor een citytrips naar Boedpast zoekt, check dan zeker deze aanraders.

[bol_product_links block_id=”bol_52d8f5b18858a_selected-products” products=”9200000011552143,9200000002229701,1001004002381110,9200000022643521″ name=”boedapest” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”600″ cols=”2″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Geocaching in Boedapest

Vooral Karlien is een grote fan van het geocaching-concept geworden. Met de Android geocaching app geïnstalleerd zijn we dan ook in Boedapest op zoek gegaan naar wat lokale caches. Eens een andere manier van een stad ontdekken.
geocaches

geocaching

Centrale markthal (met wel zeer verse vis)
Boedapest markthal
markthal5

markthal4

markthal3

Boedapest is een echt rijdend automuseum voor oude Oostblokwagens.
trabant

Parisian Arcade
parisian arcade boedapest
parisian arcade

Het heldenplein

plein

Het parlement aan de Donau
parlement

Zelfs de Mc Donalds aan het treinstation is een prachtige art-nouveau plek.
macdo

Boedapest is waarlijk een perfect citytrip-bestemming. Door de zwakke Forint munt, zijn de meeste prijzen er lager dan we gewoon zijn. Zeker als je buiten de toeristische wijken gaat, voel je pas echt het prijsverschil. Samen met enkele personen van mijn klant zijn we zo in een plaatselijk restaurant een middag-lunch gaan nemen en was de gezamenlijke rekening op het einde amper 18€ voor 5 3-gangen menu’s met drank.

Donau

blank

Marketing strateeg en docent (Thomas More/UHasselt). Sinds 2002 reeds techblogger. Marketing strateeg en privacy officer als freelancer en daarnaast ook gewoon papa thuis. Schrijf je in voor de Dailybits nieuwsbrief.

Abonneer
Abonneren op

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.